The Dark Ad Rises

Toen vrijdagochtend via Twitter het eerste bericht over een schietpartij in een Amerikaanse bioscoop binnenkwam, ging één van onze redacteuren koortsachtig op zoek naar bronnen die dat gerucht konden bevestigen.

Toen het bericht even later online stond, verscheen er een driftige product manager op de redactie.  Op de homepage van NU.nl stond naast dat bericht namelijk een grote advertentie van The Dark Knight Rises, de film die James Holmes had uitgekozen voor zijn bloedvergieten.

Je zou zeggen dat het voor adverteerders interessant is om op onze site te adverteren bij groot nieuw (want: veel bezoekers) maar in het geval van The Dark Knight Rises lag dat om begrijpelijke redenen even anders.

Een paar telefoontjes later stond de advertentie dan ook niet meer op NU.nl, iets later was de reclamecampagne uitgezet in onze iPhone- en Android-apps.

Toch kregen we dit weekend nog een aantal klachten dat advertenties van de nieuwe Batman-film te zien was rond berichten in onze apps. Dat kan het geval zijn: als de NU-app niet geheel was afgesloten, maar in de achtergrond op je telefoon bleef draaien, kon het voorkomen dat deze advertentie gewoon te zien was. Wij werken aan een oplossing hiervoor.

Gert-Jaap Hoekman
Adjunct hoofdredacteur NU.nl

Reageer