Strijders of terroristen?

Vandaag berichtten over gevechten tussen het Turkse leger en leden van de Koerdische Arbeiderspartij PKK, die volgden op een aanslag op militaire posten in het zuidoosten van Turkije. Traditioneel leiden zulke artikelen tot veel boze mailtjes van lezers, veelal van Turkse komaf. Die zijn verontwaardigd omdat we PKK-leden in onze berichtgeving betitelden als ‘strijders’ of ‘rebellen’.

Volgens de klagers moeten we het hebben over ‘terroristen’. De PKK staat immers op de terreurlijsten van zowel de Verenigde Staten als de Europese Unie.

Toch doen we dat niet. We vinden het belangrijk om zo neutraal mogelijk over de actualiteit te berichten. Het begrip ‘terrorist’ is een beladen term die een waardeoordeel inhoudt, en daarom proberen we die te vermijden. Dat de PKK door de EU en de VS wordt beschouwd als terroristische organisatie, betekent niet vanzelfsprekend dat wij die term moeten overnemen: ook dat is immers een politiek oordeel dat wij ons als onafhankelijk nieuwsmedium niet eigen kunnen maken.

Betekent dat dan dat wij de PKK uitdrukkelijk niet beschouwen als een terreurorganisatie, maar als een bevrijdingsbeweging? Nee, dat evenmin. Wij hebben daar als redactie geen oordeel over, en dat past ons ook niet.

We proberen ons zoveel mogelijk te houden aan de feiten. Dat de PKK strijd voert en rebelleert tegen het Turkse gezag, en dat hun actieve leden dus te kwalificeren zijn als strijders of als rebellen, dat weten we zeker. Die aanduidingen zijn feitelijke beschrijvingen, die geen waardeoordeel inhouden.

35 Reacties to “Strijders of terroristen?”

  1. BKaragoz Says:

    Prima, maar dan moet al qaeda ook rebellen of vrijheidsstrijders genoemd worden, of de ETA. Maar nee, dan zijn het opeens terroristen.

  2. ali Says:

    Echt schande, ik heb jullie uitvoerig duidelijk gemaakt dat PKK een TERREURBEWEGING is.

    Jullie stellen dat USA pkk ziet als TEREURBEWEGING, maar EU ziet PKK ook als TERREURBEWEGING.

    Dus jullie nemen het nie zo nauw met regels.

    Het is jullie plicht om juiste informatie te verschaffen.!

    En trouwens de lijst met terreurorganisaties is nie eventjes voor de lol gemaakt. Deze lijsten zijn uitvoerig onderzocht!

    Je kan nie zomaar de feiten verdraaien !

    Jullie zijn net een dief die tegen de regels in gaat. Een dief zou ook zeggen: regels interesseren mij niet!

    NU.nl gaat tegen de regels in.

  3. ali Says:

    Media is goed in het verdraaien van feiten!
    Maar zo iets schandaligs had ik nie verwacht van een zogenaamde democratische land.

    En maar roepen dat holland een rechtvaardig land is?!

    Vanaf nu boycot ik NU.nl

  4. ali Says:

    Ik hoop dat een advocaat meeleest en NU.nl voor de rechter sleept!

    Want dit is te schandalig voor woorden!!!!!

  5. ali Says:

    Ik bel de redactie en diegene die deze berichtgeving geplaatst heeft over PKK,die wil niet aan de telefoon komen.

    Hoe laf ben je dan?

    Maar nu na deze berichtgeving zie ik hoe laf jij bent.

    Zielig persoon ben jij meer nie.

    Maar nu weet gelukkig iedereen hoe NU.nl is.

  6. Mehmet Says:

    Dit is wel heel erg laag zeg. Als het om moslims gaat worden ze direct als Terroristen bestempeld maar als het tegen moslims zijn probeert Nu.nl zo neutraal mogelijk te berichten.

    Ik heb één tip voor de redactie van nu.nl: doe je huiswerk goed voordat je überhaupt iets op het internet zet. Dat objectiviteit niet bestaat begrijp ik maar laat het niet zo erg merken:)

    BTW: ik heb mijn nu.nl app van mijn telefoon verwijderd:)

  7. Islamiet Says:

    In mijn mail had ik het er over dat de redactie de Turkse veiligheidsapparaat als bron had vermeld. Turkije zal nooit over strijders hebben. Dit klopt niet, dus is er een reden voor een rechtszaak. Dat nu.nl zo dichtbij de WARE terroristen wil blijven is niet mijn probleem. Maar het feit dat de Nederlandse bevolking verkeerd wordt geïnformeerd, is niet toe te juichen. “Wat mooi dat er een tijde terug in een winkelcentrum in Nederland een strijd was geweest tegen enkele burgers”, “gelukkig zijn Fortuyn en Van Gogh vermoord”, “de WTC was veel te hoog, NY ziet er zo beter uit”. Na deze woorden wordt je gelijk vervolgd toch? Is niet ethiek, niet menselijk. Maar het gaat er om dat het niet WENSELIJK is bij jullie. “Ik heb de macht, dus ik zeg wat ik wil!” Gaat uw gang nu.nl! Ik ga u uitlachen wanneer u zich in de hel bevindt!

  8. BKaragoz Says:

    Ik kan begrijpen dat nu.nl neutraal wil zijn maar noem het dan “Turkse leger doodt 15 leden van de pkk”. Zo blijf je neutraal en verdraai je de feiten niet.

    Als je zegt rebellen of strijders dan is het niet neutraal want wat voor de een terrorist is, is het voor de ander een strijder. Dus als nu.nl over strijders heeft dan heeft nu.nl een kant gekozen en dat is de kant van de koerden.

    Ik wil het aan nu.nl vragen: Wat maakt Al Qaeda terroristen en de pkk niet?

  9. Mustafa Ozcelik Says:

    Is Nederland geen staatslid van het europese unie Dan U meent neutraal te blijven maar spreekt u zelf wel tegen? U eigenland bevestigt zelf met de rest van europa dat het wel terroristen zijn (PKK). KMaar u dus kennelijk niet. Jammer maar dat is u mening. Alleen ben ik zelf niet hoog afgestudeerdt maar u kennelijk ook niet. U moet echt goed in de geschiedenis boeken kijken. Terwijl het renigste staten en ook de europese unie het wel toekent Wilt u dat niet doen. U schrijft dat ook. Van; TOCH DOEN WE DAT NIET.. Dat kAn alleen MAAR LATEN ZIEN HOE DOM EN EIGENWIJS U BENT TERWIJL DAT WEL DOOR ZOVEEL LANDEN WEL WORD GEACCEPTEERD.
    Ook begrijp ik niet dat u eerst zegt van neutraal blijven maar in u zin zegt u dat: Dat dan wij de PKK uitdrukkelijk niet beschouwen als een tereur organisatie. Wanneer u dit schrijft spreekt u zich toch tegen.Als u ook echt over de feiten wil hebben dan moet u eerst kunnen accepteren dat amerika en europa het wel accepteerdt dat pkk terreur organisatie is. Want dat is een feit toch!!
    Ik vind dat elk land het recht heeft om zich te beschermen tegen terreur. Er zijn vandaag 24 soldaten vermoord van ons. Ik vraag me af hoe het zou voelen als het nederlanders waren. PIjnlijk he, nou dat geldt ook voor ons. Ik zou het ook niemand dit gunnen, ook nederlanders niet.

    Vergeet niet dat wij als landen en culturen samen werken. Ook heeft elk nederlander liever een turk voor hem werken dan als een marrokaan. Dat zeggen de nederlanders zelf hoe zou dat komen denk je?

    O ja, nu we het over feiten hebben vergeet niet dat jullie nederlanders door het Ottomaanse regering destijds beschermd zijn tegen de….. zoek het even op in de boeken. Ook hebben jullie de tulpen van onze Sultan gekregen. Dankzij deze diensten van ons, hebben jullie nu de grootste import en export bloemenveiling.

    Ik hoop dat de turkse regering binnenkort Irak invalt om pkk met de grond gelijk te maken.
    Misschien vind je dit extreem maar kijk eerst naar je zelf, Afganistan in vallen en irak. Nerderland valt afganistan binnen voor zogenaamde veiligheid van de mensen in afganistan. En de verenigde staten valt zomaar irak binnen. Wegens massavernietigingswapens. Wat ook niet waar is maar toch gaat america erin. Normaal wanneer een westerse land iets doet mag het wel maar wanneer iran of rusland of turije wat wil doen hebben jullie altijd wel comentaar.

    Ik leef al mijn hele leven in nerderland. En zo rechtvaardig zijn de westerse landen niet helaas.

  10. ali Says:

    Neutraal doe je maar op sportclub of bij je partner.

    Dit is berichtgeving zielig mens.

    Laag volk die hollanders, zelfs berichtgeving kunnen ze niet normaal doen.

  11. Kenan Says:

    @nu.nl
    Wie zegt dat er alleen koerden zijn gebombardeerd?
    misschien zat er ook wel een Irakeez tussen of een jood?
    Jullie berichtgeving over turkse kwesties is zeer dramatisch…

    Ik ruik een een koerdische werknemer bij Nu.nl die zich verbonden voelt met de terroristische PKK organisatie. (zie je nu.nl zo moeilijk is het niet om terroristische PKK organisatie te typen)

  12. Kenan Says:

    Geachte heer/mevrouw,

    Ik vind dit geen goede manier van werken van NU.nl
    .
    Het is hypocriet om dit te zeggen.
    Waarom worden andere groeperingen zoals Al Qaeda wel als terroristen bestempeld en de andere weer niet?
    Dit is echt een hele slechte uitleg. Nu.nl begint de mening en visie van hun eigen werknemers te tonen i.p.v. een neutrale berichtgeving te geven.

    voor de rest zou ik niet meer willen doorverwezen willen worden naar een blog waar je alleen maar meer vragen door krijgt, ik heb liever dat je je tijd neemt om mijn vragen te beantwoorden aangezien ik hier ook tijd voor neem.
    Een beetje fatsoen mag wel.

    met vriendelijke groeten,

    2:01 PM
    Reply ▼

    Nu Redactie

    Add to contacts
    To
    Beste

    Hartelijk dank voor uw reactie. Berichtgeving over de PKK zorgt vaak voor vragen of opmerkingen zoals de uwe. Zo ook gisteren.

    Naar aanleiding van verschillende lezersmails hebben we toen op ons redactieweblog uitleg gegeven. Die kunt u hier teruglezen: https://nuweblog.wordpress.com/2011/10/19/strijders-of-terroristen/

    Met vriendelijke groet,

    Redactie NU.nl
    1:53 PM
    Reply ▼

    To redactie@nu.nl
    Geachte heer/mevrouw,

    Graag zou ik willen weten waarom een van mijn favoriete nieuws sites dezelfde fout blijft maken.
    De fout die ik vaak tegenkom op nu.nl is dat er verwarring bij jullie is over koerden en PKK terroristen.
    Niet alle koerden zijn PKK terroristen en niet alle PKK terroristen zijn van Koerdische kom af.
    Ik neem aan dat ik hier niet over hoef uit te wijden aangezien jullie zelf journalisten hebben die een opleiding hebben genoten. en dus ook weten hoe ze hun werk het beste kunnen doen in plaats van de berichtgeving zo te laten zien zoals “jullie” dat zouden willen. Maar mocht het niet duidelijk zijn of wil je hier meer informatie over dan kan je me altijd terug mailen.
    Ik snap ook best dat het moeilijk kan zijn voor iemand die hier niet zoveel van af weet, maar toch wil jullie het advies geven om de persoon die
    de berichtgeving doet hier op aan te spreken. Want er is een Nederlandse gezegde die als volgt gaat: Een ezel stoot zich in geen tweemaal aan dezelfde steen.
    Deze ezel helaas wel…

    Graag zou ik een reactie willen zien van Nu.nl om te kijken wat jullie gedachtegang hier achter is, of is het misschien toch een fout die elke keer gemaakt word? Of hebben jullie toevallig een journalist sympathie naar een terroristen organisatie.

    Met vriendelijke groeten,

  13. Cuneyt Says:

    Wat een nonsense verhaal. Verschillende maten, verschillende gewichten. Deze houding weerspiegelt een orientalistische stellingname voor terrorisme in Turkije!

    Hoe zou de berichtgeving zijn als dat alles wat in Turkije gebeurt in Nederland zou gebeuren?! Denk aan de moord op T. van Gogh. Door een handeling van een idioot riep men de ‘oorlog’ uit tegen het ‘terrorisme’. Come on! Hou toch op met deze zielige onzin. Een ieder die probeert met geweld zijn idealen te bereiken is een terrorist. Punt.

  14. ali Says:

    (verwijderd door de redactie)

    • nuweblog Says:

      Beste Ali,

      Het is inmiddels voldoende duidelijk dat je het niet met onze uitleg eens bent. Daar mag je hier gerust verder over discussiëren, maar graag niet in hoofdletters. Ook vragen we je vriendelijk om dit blog niet te gebruiken om direct of indirect met Koerdische lezers in discussie te gaan. Dit blog is daar niet voor bedoeld. Je kunt praten over redactionele beslissingen van de NU.nl-redactie.

      We behouden ons het recht voor om reacties die niet aan die voorwaarden voldoen aan te passen of te verwijderen.

      Redactie NU.nl

  15. F. Kilic Says:

    Op deze manier proberen jullie wel heel goedkoop onderuit te komen. Ik vraag me af als dit hier in nl zou gebeuren, zouden jullie deze mensen ook strijders noemen. Met deze definitie zoals jullie stellen zou je al qaida ook niet als terririst moeten noemen.
    Jullie kiezen zeer zeker kant van de TERRORISTEN PKK door te zeggen dat ze strijders zijn. Jullie moeten de feiten niet omdraaien. Waarom denk je dat deze groep als terroristen zijn opgenomen in alle internationale lijsten. Hoezo politiek lijsten, het zijn lijsten met een juridisch inhoud.

    Niet met woorden spelen maar gewoon schrijven wat ze zijn, jullie zijn niet de instantie die moeten beoordelen of deze groep terrroristen zijn, dit is al door internationaal gemeenschap al gedaan.

  16. Ekrem Says:

    Dit is een zeer poletiek correct antwoord van nu.nl. Had zeer zeker niks anders verwacht……..

  17. ilhan Says:

    Schandalig, meer heb/wil ik niets tegen jullie zeggen. Met deze houding ontken je ook je eigen regering want die heeft PKK ook op de terroristen lijst.
    ik denk dat jullie dit doen om meer aandacht te krijgen. voortaan maar NOS.NL

  18. Nilufer Says:

    het begrip terrorist is een beladen term, geeft u aan. Ik vraag me dan af voor wie? Voor wie bent u bang dat het in de verkeerde keelgat gaat vallen. Hoezo bent u dan objectief!!!!!
    Als media ben je nooit objectief, schuil hier niet achter.
    Als bijv. turken zoals ik (3e generatie) hier in nederland in opstand zouden komen om een eigen land te stichten en hierbij onschuldigen mensen, politie etc zouden om laten komen zouden wij dan ook vrijheidsstrijders zijn!!! Gelijke monnikken gelijke kappen AUB
    pkk en alle andere die met geweld iets opeisen wat niet van hen is, zijn teroristen. Of jullie het nu zo schrijven of niet, daar hangt het dus niet van af. Jullie laten alleen wel zijn aan welke kant jullie staan.
    Ik boycot jullie ook vanaf nu.

  19. schijnheilig media Says:

    jaar 2011 400.000 turken in nederland.
    jaar 2050 1.000.000 turken in nederland. en als turken beginnen om een eigen grond te eisen of eigen federatie in nederland dan moeten jullie niet bestempelen als terroristen maar als vrijheidstrijders omdat er 1 miljoen turken hun recht en grond eisen.
    goed toch?

  20. Halil Gokkaya Says:

    Ik vind nog steeds dat Nu.nl erg hypocriet is en het een grote woordspel is.

    Kort samengevat wil Nu.nl geen oordeel geven en geen oordeel overnemen en zo neutraal blijven. Als ze het oordeel overnemen dat Al-Qaida een terroristische groep is dan mag dat wel, maar het oordeel dat de PKK het ook is overnemen mag niet? Waarom dan geen berichtgeving zoals; Turkse leger schakelt leden van de PKK uit. (Neutraal)? Ik vind dat nu.nl zijn uitleg opnieuw mag formuleren.

    Grappig dat ze aangeven dat alle “klagers” van “Turkse komaf” zijn. Zouden alle klagers dat aangegeven hebben dat ze een Turks achtergrond hebben of zou het een OORDEEL aan de hand van de naam van de afzender of het taalgebruik zijn?!

    • Annemarie Stolwijk Says:

      “Grappig dat ze aangeven dat alle “klagers” van “Turkse komaf” zijn.”

      Hebben ze dat gezegd?

      Zo ja, dan is dat minachting van het publiek.Natuurlijk zullen Turken gaan klagen. Alsof het de gemiddelde Nederland ook maar iets interesseert! En dat Koerden niet zullen klagen staat als een paal boven water. Nogmaals een ondoordachte reactie van Nu.nl.

  21. Ebru Says:

    Wat een onzin idd!

    Ik hoef hier idd niets aan toe te voegen, alles is door mijn landgenootjes al gedaan,.. Goede termen en woorden gebruikt jongens!! Good job!

    Bovendien wil ik nogmaals verduidelijken; Nederland is toch ook lid van de EU? Waarom houden jullie dan niet aan de regeltjes,… Nederland is toch ooo zo rechtvaardig? DUS NIET!

    Kijken wat jullie zouden doen als er idd 24 nederlandse soldaten omkomen?! Dat zijn in meeste gevallen; 24 vaders, 24 zonen, 24 mannen, 24 vriendjes dus 24 helden!!!
    (ik hoop het niet voor jullie, het voelt echt zwaar aan)

    Stelletje nep berichtgeving! Ik boycot nu.nl ook ;)

  22. kees Says:

    WAT ZIJN JULLIE VOOR EEN STELLETJE ONGEINFORMEERDE AMATEURISTISCHE ZOOI WEBREDACTEURS. PKK IS EEN TERRORISTISCHE GROEP..WAT NOU REBELLEN..HOE KOM JE AAN JE INFO,..NOOIT MEER KIJKEN EN GA VIA SOCIAL MEDIA ALLES BLOGGE OVER JULLIE ONZIN PRAKTIJKEN!!!!

  23. uzie Says:

    stelletje hypocrieten als het jullie zint ! zijn alle moslims terroristen !
    hele wereld vind dat de pkk een terroristische organisatie is , en jullie niet ? vind ik behoorlijk knap van je .
    en de pkk is een communistische terreurgroep waar heel veel nationaliteiten in zijn begrepen ?
    armeniers duitsers nederlanders syrers irakezen en noem maar op

  24. Annemarie Stolwijk Says:

    U wilt toch zo neutraal mogelijk berichten?

    U wilt toch een (waarde)oordeel vermijden?

    PRIMA!

    Maar leg mij dan maar uit:

    Waarom wordt in geval van de ETA wel in termen van TERREURbeweging gesproken?

    Waarom wordt in geval van de Al-Qaeda wel in termen van TERREURbeweging gesproken?

    Dán bericht u kennelijk niet neutraal, dán vermijdt u kennelijk geen waardeoordeel.

    Maar, als het neerkomt op de PKK…?

    Dit noemen ze selectieve nieuwsgeving, goed bezig Nu.nl. Chapeau. Petje af. Ik had jullie eens hoog staan, maar dit is te hypocriet voor woorden.

    Met minder vriendelijke groet,

    Annemarie Stolwijk

  25. Burak Says:

    1 enkele vraag beantwoorden zal genoeg zijn:

    Wat maakt Al Qaida en vooral de ETA wel een terroristische groepering en de PKK niet ?

    Deze vraag zullen jullie niet kunnen beantwoorden, omdat jullie te schijnheilig voor woorden zijn. Het is echt te walgelijk voor woorden dit. Schandalig.

  26. Yahya Ş. Says:

    Ik zou ook graag willen weten van de redactie:

    Wat houdt de term terrorist voor jullie in?

    Hoe kan een organisatie, die zoveel aanslagen pleegt en mensen om het leven brengt een vrijheidsbeweging zijn?

  27. Turkse Diaspora Nederland Says:

    Beste mensen,

    zoals jullie lezen, wordt door nu.nl met twee maten gemeten. De antwoorden zijn niet acceptabel. Daarom nodig ik jullie allen uit om lid te worden van onze facebook pagina http://www.facebook.com/profile.php?id=100003135843160&sk=wall om verder gezamelijk op te treden tegen de Nederlandse media die Terroristen dmv onjuiste en gemanipuleerde informatie ondersteund!. Ik verwacht jullie allen op onze pagina van de Turkse diaspora Nederland (Hollanda Turk diasporasi)

    Met vriendelijke groeten,

    H. Atalay
    Oprichter TDN

  28. Turkse Diaspora Nederland Says:

    Tevens wil ik mededelen dat ik een mail actie heb gestart tegen nu.nl. Meerdere pogingen gedaan om Laurence Verhagen te spreken, die steevast zijn hoofd in het zand steekt. Met slappe argumenten komt. Ik ben bezig met een 2e actie die als doel 100.000 Turkse Nederlanders wil bereiken om samen te opereren. Wel in volledige rust en harmonie!

  29. oguzhan Says:

    Gadver iedereen ontvangt dezelfde mailtjes.

    Geachte,

    Bedankt voor uw reactie. Berichtgeving over de PKK zorgt vaak voor vragen of opmerkingen zoals de uwe. Zeker de afgelopen tijd. Naar aanleiding van verschillende lezersmails hebben we op ons redactieweblog uitleg gegeven. Die kunt u hier teruglezen: https://nuweblog.wordpress.com/2011/10/19/strijders-of-terroristen/

    Met vriendelijke groet,

    Redactie NU.nl
    ________________________________________

Reageer

